Projekt realizowany był w ramach działania 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki, Poddziałania 2.1.1 Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach i skierowany do mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw z województwa podlaskiego.
Celem projektu była Budowa Eko-wizerunku przedsiębiorstw poprzez realizację usług doradczych i szkoleniowych związanych z promowaniem ochrony środowiska i eko-marketingu wśród przedsiębiorców.
W ramach uczestnictwa w projekcie zrealizowano audyty potrzeb przedsiębiorstw z zakresu spełnienia wymagań ochrony środowiska oraz ogólnych potrzeb marketingowych.
Projekt składał się z 3 etapów:
ETAP I- Analiza potrzeb przedsiębiorstwa.
Analiza potrzeb zostanie przeprowadzona w celu dopasowania usługi doradczej i szkoleniowej do indywidualnych wymagań każdego przedsiębiorcy w zakresie ochrony środowiska.
ETAP II- Usługa szkoleniowa:
- Budowa ekologiczna marki produktu i wizerunku firmy - techniki budowania pozytywnego Eko- wizerunku przedsiębiorstwa/produktu/marki
- Marketing ekologiczny - skuteczne planowanie działań marketingu ekologicznego oraz podejmowania decyzji zakupowych
- Audyt ekologiczny - obszary działalności MMŚP w zakresie ochrony środowiska wymagające analizy, m.in. zużycie zasobów energii, wody, gospodarka materiałami niebezpiecznymi, opakowania produktów, ocena produktów pod względem oddziaływania na środowisko
- Zarządzanie środowiskiem - podstawowe informacje na temat systemu opłat za korzystanie ze środowiska funkcjonującego w Polsce, tj. opłaty za korzystanie ze środowiska
- Audyt środowiskowy- polega na analizie wymaganych dokumentów, tj. koniecznych do prowadzenia działalności gospodarczej uzgodnień, pozwoleń, zgłoszeń, a także niezbędnej dokumentacji w zakresie ochrony środowiska, w tym wnoszenie opłat za korzystanie ze środowiska (analiza dokumentów za okres ostatnich 5 lat). Audyt środowiskowy ma na celu sprawdzenie stanu faktycznego dokumentów oraz przeanalizowanie go pod względem zgodności z przepisami prawa ochrony środowiska.
- Budowa koncepcji wizerunku ekologicznego. Pozytywny wizerunek firmy wpływa bezpośrednio na decyzje nabywców, wzmacnia ich lojalność wobec firmy i zaufanie do oferowanych przez nią produktów. Wizerunek firmy to inaczej wyobrażenie o firmie, które obejmuje określone skojarzenia po usłyszeniu nazwy lub zobaczeniu znaku graficznego. W ramach usługi doradczej w zakresie wizerunku projekt przewidywał opracowanie strategii marketingowej przy pomocy specjalistów, zawierającej koncepcję wizerunku ekologicznego przedsiębiorstwa.
Usługa szkoleniowa stanowiła uzupełnienie części doradczej.
ETAP III- Usługa doradcza:
- ogólnych wymagań prawnych,
- gospodarki odpadami,
- emisji do powietrza,
- gospodarki wodno-ściekowej,
- recyklingu oraz odzysku opakowań i produktów,
- wprowadzenie recyclingu oraz odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
- emisji hałasu,
- pozostała działalność wpływająca na środowisko.