13 października 2014 poselski projekt Ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz o zmianie ustawy o własności lokali został przekazany Prezydentowi i Marszałkowi Senatu. Tym samym zakończono prace nad tym projektem w sejmie. Teraz prace nad ustawą rozpocznie senat. Projekt nowelizacji wprowadza wiele zmian, część z nich rozwiązuje dotychczasowe problemy, lecz inne z pewnością wywołają kolejne kontrowersje.

Zmiany dla mieszkańców

Zmieniono pojęcie właściciela nieruchomości i doprecyzowano, na kim ciążą obowiązki, gdy kilka podmiotów spełnia definicje właściciela danej nieruchomości. Dopuszczono możliwość zawarcia umowy między właścicielami, która wskaże podmiot odpowiedzialny za realizację ustawowych obowiązków. Co ważne przede wszystkim dla właścicieli domków jednorodzinnych - gminy nie będą miały obowiązku zapewnienia selektywnego zbierania popiołu. Zmianę tę uargumentowano znacznym podwyższeniem kosztów odbioru odpadów w przypadku uwzględnienia popiołu. Zrezygnowano także z możliwości elastycznego naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami w przypadku zmiany miejsca zamieszkania. Zmiana ustawy przewiduje, że mieszkaniec zmieniający adres zamieszkania będzie ponosił opłatę za gospodarowanie odpadami w miesiącu, w którym nastąpiła przeprowadzka na rzecz gminy, w której mieszkał dotychczas. W nowej gminie płatności za gospodarowanie odpadami będzie uiszczał od miesiąca następującego po zmianie adresu zamieszkania.

Zmiany dla gmin

Do najważniejszych zmian można z pewnością zaliczyć fakt, iż gminy będą miały obowiązek rozdzielania przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. W specyfikacji zamówienia gmina będzie wskazywać instalację, do której musza trafić odpady zebrane z terenu gminy. Równie ważne wydaje się umożliwienie gminom objęcie systemem odbioru odpadów komunalnych tylko z niektórych (wybranych przez siebie) rodzajów nieruchomości niezamieszkałych. Obecnie jeżeli gmina zdecyduje się na ich objęcie – musi zapewnić odbiór ze wszystkich nieruchomości niezamieszkałych, niezależnie od ich rodzaju. Ponadto uściślono, że PSZOK-i mają charakter stacjonarny. Ustalono także minimalny zakres odpadów, jakie każdy PSZOK ma obowiązek przyjąć. Każda gmina musi posiadać przynajmniej jeden taki punkt, przy czym może go stworzyć samodzielnie lub przy współpracy z innymi gminami. Dodano także zapis mówiący, że pieniądze uzyskane z opłat za gospodarowanie odpadami gminy będą mogły przeznaczyć na edukację ekologiczną i usuwanie dzikich wysypisk odpadów, natomiast egzekucją należności z tytułu nieuiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zajmą się na powrót Urzędy Skarbowe.

Stawki opłaty i deklaracje

Co ważne - w przypadku zmiany stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi mieszkańcy nie będą musieli składać nowej deklaracji. Jednak naliczona opłata za gospodarowanie odpadami nie będzie podlegać już zaokrągleniu. Jako stawkę podstawową rady gmin będą określać stawkę za odpady segregowane, natomiast stawka za odpady zmieszane będzie odpowiednio zwiększana względem stawki podstawowej. Ponadto zniesiono obowiązek informowania przez gminę właściciela nieruchomości o tym, że odpady nieprawidłowo posegregowane zostały odebrane jako odpady zmieszane. Właściciel nieruchomości zostaje i tak o tym fakcie poinformowany przy wszczęciu procedury nałożenia wyższej opłaty.

Pozostale zmiany

Uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbioru odpadów komunalnych będą musiały być opiniowane przez mieszkańców oraz powiatowego inspektora sanitarnego. Ma to umożliwić wczesne wykrycie potrzeb mieszkańców oraz sprawowanie większej kontroli sanitarnej nad funkcjonującym systemem. Ustalono także, że w przypadku domków letniskowych oraz innych nieruchomości z zakresu wypoczynku i rekreacji obowiązywać będzie ryczałtowa stawka roczna za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Gminy będą miały 18 miesięcy na dostosowanie uchwał do zmian wprowadzonych przez zmianę ustawy.

Źródło: orka.sejm.gov.pl (druki 2377, 2404)