Aktualności

 

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie o tematyce energetycznej, którego organizatorem jest Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego pt. „Zrównoważony rozwój w praktyce, czyli co i jak poprawić w firmie, by gospodarować energią bez szkody dla portfela – warsztaty i konsultacje dla przedsiębiorców”.

Szkolenie odbędzie się   4 października 2022 roku, w Białymstoku, w Hotelu Branicki, ul. Zamenhoffa 25.  

Poprowadzą je nasi specjaliści w zakresie doradztwa energetycznego i biznesowego  – Panowie: dr Wiesław Sarosiek, Szymon Sulich oraz Marcin Kibitlewski.


Szkolenie skierowane jest do podlaskich przedsiębiorców, którzy chcieliby w teorii i praktyce zgłębić temat efektywnego gospodarowania energią w swoich firmach, w szczególności z zakresu:


• Oszczędzania pieniędzy i energii w praktyce (rozwiązanie techniczne i organizacyjne)
• Optymalizacji energetycznej – czyli praktycznych przykładów rozwiązań technicznych
• Dotacji na termomodernizację i odnawialne źródła energii (OZE) w nowej perspektywie unijnej (2021- 2027)
• Pomocy publicznej w projektach z zakresu energetyki (OZE)
• Termomodernizacji w ujęciu ustawowym i praktycznym (warunki konieczne, problemy, audyty i ich planowane zmiany, np. audyt energetyczny, remontowy, ex ante, ex post).


Zgłoszenia na szkolenia do: 30 września 2022 r. link https://pfrr.pl/bezplatne-szkolenie-o-tematyce-energetycznej/

Zachęcamy do udziału. 

 

Wraz z wprowadzeniem nowych przepisów unijnych dotyczących obowiązku raportowania niefinansowego firm, regulowanych Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 roku w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, pojawiły się nowe wyzwania na rynku spółek. Skrót ESG raportowania niefinansowego pochodzi od anglojęzycznych słów: environmental, social i governance, co obejmuje dbałość o środowisko, kwestie społeczne oraz sposób prowadzenia firmy w zakresie zużycia surowców naturalnych, emisji zanieczyszczeń i hałasu, współpracy z lokalnymi społecznościami, jak również etyki firmy.

Kogo dotyczy obowiązek raportowania niefinansowego?

 

• W 2021 roku Urząd Ochrony Danych Osobowych przeprowadził liczne kontrole – wszystkie w wyniku skargi lub naruszenia przepisów RODO.
Średnia wartość kary nałożonej przez Urząd w 2021 roku to ponad 157 tysięcy zł.
80% kontroli i kar dotknęło firm z sektora prywatnego
• Do częstych nieprawidłowości należało niedostosowanie wewnętrznych procesów i procedur do wymogów RODO oraz brak odpowiednich środków organizacyjnych dla ochrony danych osobowych

Od 25 maja 2018 roku wszystkie kraje członkowskie UE stosują RODO. Jest to konkretny zestaw obowiązków wynikających z Rozporządzenia.

Właśnie mija trzy i pół roku od tej daty, a wielu przedsiębiorców wciąż nie posiada niezbędnego minimum. Dodatkowo, 2019 rok przyniósł zmiany w polskich aktach prawnych, jak choćby Kodeks Pracy czy Ustawa o ZFŚS, które nakładają dodatkowe obowiązki w obszarze ochrony danych.

Jak sprawdzić, jakie procedury i dokumenty są niezbędne? Przygotowaliśmy proste narzędzie umożliwiające samodzielną weryfikację, czy Twoja organizacja wdrożyła wszystkie obowiązki wynikające z RODO

 

Rodo ankieta

 

Przypominamy, iż 17 grudnia 2021 roku mija termin, do którego unijny ustawodawca nakazał dostosowanie krajów członkowskich do wymogów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 27 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (popularnie zwanej dyrektywą o ochronie sygnalistów). 

Przedsiębiorcy i podmioty publiczne zostały zobligowane do podjęcia konkretnych działań:

  1. Należy wyznaczyć komórkę zajmującą się przyjmowaniem zgłoszeń od sygnalistów
  2. Należy zorganizować proces zgłaszania naruszeń, który gwarantuje osobom zgłaszającym poufność i ochronę ich tożsamości
  3. Należy dostosować wewnętrzne procedury do wymogów Dyrektywy, a w przypadku braku odpowiednich regulacji – ich stworzenie 
  4. Należy zapewnić sprawne funkcjonowanie procesu zgłaszania naruszeń oraz skutecznie zapoznać pracowników z nowym prawem, z uwzględnieniem ich praw – w tym prawa do poufności i ochrony tożsamości

Procedowany aktualnie projekt polskiej Ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa nakłada poważne sankcje za niedopełnienie któregokolwiek z obowiązków, włącznie z karą więzienia. 

Kompleksowe wdrożenie wytycznych Dyrektywy jest czasochłonne, pracochłonne i wymaga szczegółowej znajomości przepisów, dlatego większość podmiotów korzysta w tym zakresie z usług wyspecjalizowanych ośrodków zajmujących się zarządzaniem zgodnością. Zapraszamy do kontaktu!

 

Od 1 stycznia 2021 r. ewidencję odpadów należy prowadzić na bieżąco oraz bezpośrednio w systemie BDO.

Z początkiem roku 2021 uchylono wcześniejsze zapisy ustawy o odpadach zezwalające na ewidencjonowanie odpadów niezwłocznie po zakończeniu miesiąca, którego dotyczy.

Co oznacza prowadzenie ewidencji odpadów „na bieżąco”?

Niestety, nie ma dokładnej definicji. Poniżej interpretacja Ministerstwa Klimatu i Środowiska dotycząca niniejszego zagadnienia:
„Wpisy powinny być dokonywane na bieżąco w możliwe najkrótszym terminie - bez zbędnej zwłoki. Oznacza to, że wpisy takie mogą być dokonywane w ujęciu wynikającym ze względów technologicznych lub logistycznych, związanych z np. wytwarzaniem odpadów.”

Kary pieniężne

Nowelizacja ustawy o odpadach z dnia 23 września tego roku poszerzyła katalog administracyjnych kar pieniężnych dla wytwórców odpadów oraz gospodarujących odpadami.
Od teraz karą administracyjną, a nie tak jak dotychczas karą grzywny objęte będą między innymi:

- nieprowadzenie ewidencji odpadów,

- prowadzenie ewidencji w sposób nieterminowy,

- prowadzenie ewidencji niezgodnie ze stanem rzeczywistym.

Warto również pamiętać, iż zlecanie obowiązku gospodarowania odpadami podmiotom, które nie posiadają wymaganego wpisu do rejestru BDO oraz odpowiednich pozwoleń także wiąże się z obciążeniem właściciela odpadów.

Kara związana z wymienionymi powyżej naruszeniami wynosi obecnie od 1 000 do 1 000 000zł.

 

Źródło: Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach (Dz. U. 2021. 779)

 

Dnia 5 sierpnia 2021 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt zmian ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Projekt autorstwa resortu Klimatu i Środowiska wprowadza do polskiego prawa nowe wymagania w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). Spowoduje to wprowadzenie nowej opłaty opakowaniowej dla przedsiębiorców, którą w praktyce zapłacą konsumenci. 

 

Rada Ministrów przyjęłała projekt  ustawy opracowany przez Ministerstwo cyfryzacji,  mającą zastąpić obecnie obowiązującą  ustawę o ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego. Nowa ustawa ma dostosować polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, w tym umożliwić przepływ i gromadzenie danych różnych podmiotów, także przedsiębiorstw prywatnych oraz organizacji pozarządowych. Ustawa o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego pozwoli na zwiększenie ilości przetwarzanych danych, co będzie mogło być wykorzystane do prowadzenia analiz, badań lub na potrzeby rozwiązań sztucznej inteligencji, w tym także dla biznesu i przemysłu, czy też modelowania kryzysowego np. na wypadek epidemii, anomalii pogodowych.

 

Z dniem 1 lipca 2021 r. wszedł w życie nowy obowiązek, nakładający zobowiązanie do zarejestrowania wszystkich istniejących w budynkach źródeł ciepła. Deklarację o źródłach spalania paliw oraz źródłach energii elektrycznej wykorzystywanej w celu ogrzewania budynków należy zgłosić do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB). Obowiązek złożenia deklaracji dotyczy zarówno przedsiębiorców, jak i osób fizycznych.

Właściciel lub zarządca budynku/lokalu ma 12 miesięcy na złożenie informacji o źródłach ciepła, jeżeli istniały one przed dniem 1 lipca 2021 r. Natomiast nowe instalacje, założone po 1 lipca powinny być zgłoszone w ciągu 14 dni. Zgodnie z art. 27 g ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.) obowiązek złożenia deklaracji nie dotyczy najemców, jedynie właścicieli lub zarządców budynków/lokali, a za brak złożenia formularza przewidziana jest kara grzywny.

Deklarację można złożyć elektronicznie przez portal ZONE: https://zone.gunb.gov.pl/, logując się przez Profil Zaufany lub w formie papierowej do właściwego urzędu gminy.
Korzystając z deklaracji elektronicznej pierwszym krokiem jest dodanie budynku poprzez wybranie odpowiednich danych adresowych (województwo, gminę, miejscowość, ulicę itp.). Następnie wybierany jest rodzaj formularza zróżnicowany na budynki i lokale mieszkalne lub niemieszkalne.

Deklaracja budynków/lokali mieszkalnych wymaga udzielenia informacji o rodzaju źródła ciepła, klasy kotłów i rodzaju paliwa (w przypadku paliw stałych) oraz danych kontaktowych osoby uzupełniającej formularz. Natomiast deklaracja dla budynków/ lokali niemieszkalnych zawiera informacje uzupełniające o m.in. łącznej mocy źródeł, dodatkowej funkcji źródła ciepła oraz rodzaju budynku (np. biurowy, przemysłowy).

 

Na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw

Celem wprowadzanych zmian jest zmniejszenie wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko. 

Na czym polegają zmiany?

Od lipca wprowadzony zostanie obowiązek pobierania opłaty od nabywającego opakowania jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego lub posiłku w opakowaniu jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego (wymienionego w załączniku nr 6 do projektu ustawy- patrz link do ustawy). Opłatę mają pobierać jednostki handlu detalicznego, jednostki handlu hurtowego lub jednostki gastronomiczne. 

Co ciekawe podmioty zobowiązane będą do zapewnienia nabywcy dostępności w sprzedaży opakowań wielokrotnego użytku lub opakowań wytworzonych z materiałów innych niż tworzywa sztuczne.

Opłata ma być wnoszona, na odrębny rachunek bankowy właściwego marszałka województwa, w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym została pobrana. W przypadku niewniesienia opłaty w całości lub części przewidziano sankcję.

Zamów EkoUsługę

Rozpocznij

Pomoc Eksperta

Uzyskaj pomoc

Baza Wiedzy

Zobacz więcej