EkoExpert Doradztwo Ekologiczne i Gospodarcze

Wpis do rejestru BDO (bazy danych o odpadach) zamiast zezwoleń na transport odpadów


Wraz z utworzeniem 24 stycznia 2018 roku Rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami zezwolenia na transport odpadów odeszły w zapomnienie. W ich miejsce przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie transportu odpadów muszą uzyskać wpis do ww. rejestru w terminie 6 miesięcy od dnia jego utworzenia – tj. do 24 lipca 2018 roku. Po otrzymaniu wpisu do rejestru nie będzie konieczności uzyskiwania zezwoleń na transport odpadów.

Zezwolenia na transport odpadów wydawane na podstawie ustawy z 27 kwietnia 2001 roku o odpadach pozostają ważne do czasu uzyskania wpisu do Rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, jednak nie dłużej niż do 24 lipca 2018 r. Po tym terminie wszystkie wydane zezwolenia na transport odpadów stają się nieaktualne. Istotne jest zatem aby przedsiębiorcy, którzy chcą nadal prowadzić działalność w tym zakresie uzyskały wpis do Rejestru.
Podmiot, który uzyskał wpis do Rejestru BDO może transportować wyłącznie odpady wyszczególnione w dziale VII wpisu.
Po otrzymaniu numeru rejestrowego w celu zmiany rodzajów i kodów transportowanych odpadów należy złożyć formularz aktualizacyjny do BDO.
Obowiązek uzyskania wpisu do rejestru w zakresie działu VII (Transportujący odpady) nie dotyczy wytwórców odpadów transportujących własne odpady.
Wzory wniosku o wpis do rejestru oraz wniosku aktualizacyjnego określone są w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie wzorów formularza rejestrowego, formularza aktualizacyjnego i formularza o wykreśleniu z rejestru (Dz.U. 2017 poz. 2458).

 

Trwa nabór na Działanie 8.1 ogłoszony przez Zarząd Województwa Podlaskiego

Działania 8.1 Rozwój usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną

Termin naboru wniosków: od 30.04.2018 r. do 29.06.2018 r.

Do ubiegania się o dofinansowanie w ramach konkursu uprawnione są:
- jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia,
- jednostki organizacyjne JST posiadające osobowość prawną,
- podmioty wykonujące usługi użyteczności publicznej na podstawie umowy zawartej z JST,
- instytucje kultury, które prowadzą swoją działalność na poziomie regionalnym/lokalnym, organizacje pozarządowe,
- kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych,
- osoby prawne i fizyczne będące organami prowadzącymi działalność oświatową i edukacyjną,
- przedsiębiorstwa – jedynie w przypadku projektów dotyczących ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego (ISP),
- partnerstwa ww. podmiotów.

Dofinansowaniem zostaną objęte przedsięwzięcia służące:
a) przetwarzaniu na treści cyfrowe zasobów sektora publicznego – budowa, zakup lub rozbudowa systemów i sprzętu do prowadzenia prac digitalizacyjnych;
b) przechowywaniu i udostępnianiu zasobów sektora publicznego w celu zapewnienia powszechnego dostępu do zasobów cyfrowych w sposób otwarty i zapewniający możliwość ich ponownego wykorzystania związanego ze świadczeniem na ich podstawie e-usług – budowa, zakup i rozbudowa baz i platform zapewnianiających warunki bezpiecznego przechowywania danych cyfrowych, scalania informacji o zdigitalizowanych zasobach oraz udostępniania treści cyfrowych;
c) zapewnieniu elektronicznej dostępności zasobów będących w posiadaniu instytucji publicznych dla osób z niepełnosprawnością i społeczności mniejszościowych jako jeden z elementów projektu a) – b) – zakup i wdrożenie niezbędnych aplikacji/oprogramowania.

Na dofinansowanie projektów w ramach niniejszego konkursu przeznacza się środki w wysokości nie większej niż 10 000 000,00 PLN.

Maksymalny poziom dofinansowania projektu:
- projekty objęte pomocą publiczną – kwota pomocy zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie zasadami, lecz maksymalny udział środków UE (EFRR) nie może przekroczyć 85%;
- projekty nie objęte pomocą publiczną – 85%.
Maksymalny poziom dofinansowania UE wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektów nie może przekroczyć 85%.
Maksymalny poziom dofinansowania całkowitego wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu (środki UE + ewentualne współfinansowanie z budżetu państwa lub innych źródeł przyznawane beneficjentowi przez właściwą instytucję) wynosi:
- projekty objęte pomocą publiczną – kwota pomocy zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie zasadami, lecz maksymalny udział środków UE (EFRR) nie może przekroczyć 85%;
- projekty nie objęte pomocą publiczną – 85%.

Zapraszamy do współpracy w przygotowaniu dokumentacji aplikacyjnej.

Szczegółowe informacje o naborze na stronie
https://rpo.wrotapodlasia.pl/pl/jak_skorzystac_z_programu/zobacz_ogloszenia_i_wyniki_na_1/dzialanie-81-rozwoj-uslug-publicznych-swiadczonych-droga-elektroniczna-1.html

Rusza BDO (baza danych o odpadach)

Na stronie Ministerstwa Środowiska, dokładnie pod adresem bdo.mos.gov.pl -  ukazał się komunikat w sprawie prowadzenia rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami:

Zgodnie z art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2018 r. poz. 21 i z 2017 r. poz. 2422) marszałkowie województw zobowiązani są do prowadzenia rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami.

Wpisu do rejestru na wniosek podmiotu lub z urzędu w przypadku, o którym mowa w art. 51 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach dokonuje marszałek województwa, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę podmiotu. Natomiast wpisu do rejestru z urzędu w przypadkach, o których mowa w art. 51 ust. 1 pkt 1–5 ww. ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, dokonuje marszałek województwa, właściwy ze względu na miejsce wykonywania działalności.

Podstawą do dokonania wpisu jest złożenie przez podmiot wniosku w formie papierowej, którego wzór określają załącznik nr 1 i 2 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie wzorów formularza rejestrowego, formularza aktualizacyjnego i formularza o wykreśleniu z rejestru (Dz. U. poz. 2458).

Szkolenie - OCHRONA ŚRODOWISKA W PRZEDSIĘBIORSTWIE

EkoExpert Doradztwo Ekologiczne i Gospodarcze Sp. z o.o serdecznie zaprasza Państwa na szkolenie pt.:"Ochrona środowiska w przedsiębiorstwie"

Szkolenie odbędzie się w godzinach 9.00- 16.00, 15 oraz 16 marca 2018 r.
w centrum  Białegostoku

Głównym tematem szkolenia będzie omówienie sposobów naliczania opłat za korzystanie ze środowiska wraz z praktycznymi wskazówkami minimalizacji wysokości opłaty.

Podczas szkolenia omówimy również ogólne obowiązki środowiskowe dotyczące przedsiębiorców. Przybliżymy najważniejsze zmiany w prawie ochrony środowiska wprowadzone od stycznia 2018 roku. Określimy jakie pozwolenia i zgłoszenia są niezbędne przy działalności firmy. Podpowiemy jak uniknąć kar i opłat podwyższonych. Poruszymy też i wiele innych praktycznych aspektów ochrony środowiska.

Celem szkolenia jest przybliżenie zagadnień związanych z naliczaniem opłat za korzystanie ze środowiska, raportowaniem do bazy KOBiZE oraz gospodarowaniem odpadami.

 

Poniżej przedstawiamy ramowy program szkolenia:

 

Dzień 1: Opłaty za korzystanie ze środowiska oraz raportowanie do bazy KOBiZE

  • Ogólne obowiązki przedsiębiorcy wynikajace z przepisów prawa w zakresie ochrony środowiska (opłata produktowa, pozwolenia wodnoprawne, pozwolenia na emisje, obowiązki wprowadzającego baterie i akumulatory, obowiązki wprowadzającego sprzęt elektryczny i elektroniczny, baza KOBiZE)
  • Podstawowe informacje na temat funkcjonującego w Polsce systemu opłat za korzystanie ze środowiska (podstawy prawne, organy, system opłat, rodzaje opłat, sankcje i kary, zezwolenia, zaświadczenia)
  • Ewidencja środowiskowa na potrzeby opłat środowiskowych (zasady prowadzenia, najczęściej popełniane błędy)
  • Opłaty za korzystanie ze środowiska – wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza (omówienie obowiązków i zasad naliczenia opłat, praktyczne wykorzystanie oprogramowania)
  • Opłaty za korzystanie ze środowiska – wprowadzanie ścieków do wód lub ziemi (omówienie obowiązków i zasad naliczenia opłat, praktyczne wykorzystanie oprogramowania)
  • Opłaty za korzystanie ze środowiska – pobór wód (omówienie obowiązków i zasad naliczenia opłat, praktyczne wykorzystanie oprogramowania)
  • Wyliczanie opłat za korzystanie ze środowiska (ćwiczenia praktyczne, omówienie formularzy sprawozdań z zakresu korzystania ze środowiska)
  • Prawne uwarunkowania rejestracji w Krajowym Ośrodku Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE)
  • Podstawy raportowania do KOBIZE (Praktyczne aspekty rejestracji i wysyłania formularzy sprawozdań)
  • Pytania uczestników szkolenia


Dzień 2: Gospodarka odpadowa w firmie

 

  • Podstawowe informacje na temat funkcjonującego systemu gospodarki odpadami (podstawy prawne, ograny, system sprawozdawczy, regulacje prawne dotyczące pozwoleń odpadowych)
  • Zasady klasyfikacji odpadów (klasyfikacja odpadów, zmiana klasyfikacji odpadów z niebezpiecznych na inne niż niebezpieczne, ze wskazaniem których grup odpadów to dotyczy)
  • Produkty uboczne w produkcji (wyjaśnienie i źródło powstania)
  • Sposoby gospodarowania odpadami (możliwość przekazania osobom fizycznym i jednostkom organizacyjnym)
  • Postępowanie z odpadami (wytwarzanie, magazynowanie, transport, zasady odpowiedzialności administracyjnej za odpady)
  • Ewidencja odpadów (ewidencja uproszczona i pełna, wymagania prawne)
  • Sprawozdawczość odpadowa (praktyczne zajęcia z zakresu wypełnienia kart przekazania odpadów, prowadzenia ewidencji odpadów i sporządzania sprawozdania o odpadach, kary administracyjne)
  • Decyzje odpadowe (wymagane decyzje, organy wydające decyzje, kary administracyjne)
  • Pytania uczestników szkolenia

Zapewniamy materiały dydaktyczne i pomocnicze, certyfikat uczestnictwa, serwis kawowy oraz przekąski.

Szkolenie obejmuje 14 godzin zajęć prowadzonych w cyklu dwudniowym.

Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest przesłanie czytelnie wypełnionego formularza zgłoszeniowego faksem lub mailem w terminie do 04.02.2018 r. oraz dokonanie zapłaty za szkolenie.

Cena szkolenia: 600,00 zł (netto) od osoby.  Przy zapisie kilku osób z tej samej firmy - kolejna osoba 10% taniej.

Formularz zgłoszeniowy oraz więcej informacji pobierz

Kontakt: Bożena Paniczko

tel. 694 921 288

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Opłata recyklingowa za lekkie torby - odpowiedzi MŚ

Na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska zamieszczono wyjaśnienia odnośnie opłaty recyklingowej za lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego, która zaczęła obowiazywać od stycznia 2018 r.

Zapraszamy do zapoznania się z najczęściej zadawanymi pytaniami dotyczącymi opłaty recyklingowej:

https://www.mos.gov.pl/aktualnosci/szczegoly/news/oplata-recyklingowa-za-torby-foliowe-pytania-i-odpowiedzi/

 

 

Nowy harmonogram naboru wniosków w ramach RPOWP na 2018 rok

W Serwisie Regionalnego Programu Województwa Podlaskiego ukazał się harmonogram naboru wniosków o dofinansowanie projektów w trybie konkursowym na rok 2018 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020.

https://rpo.wrotapodlasia.pl/pl/wiadomosci/harmonogram-naboru-wnioskow-w-ramach-rpowp-na-2018-rok.html

Zachęcamy Państwa do zapoznania się z potencjalnymi możliwościami uzyskania dofinansowania.

Nasi Eksperci służą pomocą i z chęcią odpowiedzą na wszelkie pytania.  

Ewidencja odpadów a sprawozdawczość

Czy przedsiębiorca, który nie jest zobowiązany do prowadzenia pełnej ewidencji odpadów i w danym roku nie przekazał odpadów, zobowiązany jest do złożenia rocznego sprawozdania o ilości wytworzonych odpadów?

Posiadacz odpadów jest obowiązany do prowadzenia na bieżąco ilościowej i jakościowej ewidencji zgodnie z katalogiem odpadów.

W przypadku nie przekracza ilości 100 kg rocznie odpadów niebezpiecznych oraz 5 Mg rocznie odpadów innych niż niebezpieczne ewidencję odpadów można prowadzić z wykorzystaniem wyłącznie karty przekazania odpadów (KPO).

Podmiot prowadzący ewidencję w sposób uproszczony, które nie przekazał odpadów, ale wytworzył w danym roku kalendarzowym odpady, ma obowiązek sporządzać roczne zestawienie danych o wytworzonych odpadach. W myśl art. 75 ust. 1 pkt 1 ustawy o odpadach, roczne sprawozdanie o wytworzonych odpadach sporządza wytwórca odpadów zobowiązany do prowadzenia ewidencji odpadów - bez wyłączania osób, które zgodnie z art. 71 u.o. mogą prowadzić uproszczoną ewidencję odpadów. Ustawodawca nie uzależnił obowiązku sprawozdawczego od rodzaju ewidencji, do jakiej podmiot został zobowiązany.

Roczne sprawozdanie Przedsiębiorca musi sporządzić na podstawie ilości zgromadzonych odpadów w miejscu ich wytworzenia, biorąc pod uwagę swoje doświadczenie, wiedzę lub możliwość bezpośredniego pomiaru tych ilości.

Zbiorcze zestawienie danych o odpadach jest składane do właściwego urzędu marszałkowskiego, ze względu na miejsce prowadzenia działalności.

Podmiot, który wbrew obowiązkowi nie prowadzi ewidencji odpadów, albo prowadzi tę ewidencję w sposób nieterminowy lub niezgodnie ze stanem rzeczywistym, zgodnie z art. 180 u.o., podlega karze grzywny. Również karze grzywny, w myśl art. 180a u.o. podlega podmiot, który wbrew obowiązkowi, o którym mowa w art. 76 u.o., nie składa sprawozdania.

Więcej porad w zakładce BAZA WIEDZY

Można skorzystać z dofinansowania na szkolenia pracowników i pracodawców.

Informujemy, iż  jako firma wpisana do Bazy Usług Rozwojowych  mamy w naszej ofercie szkolenia, na które można uzyskać dofinansowanie. 

Dofinansowanie dotyczy mikro, małych oraz średnich przedsiębiorców, posiadających siedzibę, filię, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu na terenie województwa podlaskiego oraz ich pracowników. 

Możliwe poziomy dofinansowania:
• dla pojedynczej usługi  rozwojowej ( szkolenia, doradztwa, coaching, mentoring, studia podyplomowe ) dla jednego uczestnika projektu (pracownika):
do 5 000 PLN
do 80% kosztów usługi rozwojowej
• na osobę do 10 000 PLN
• na przedsiębiorstwo do 50 000 PLN

Co trzeba zrobić aby uzyskać dofinansowanie?

Wystarczy  śledzić na stronie internetowej Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku ogłoszenia o kolejnym naborze ( do tej pory były już trzy nabory) i złożyć formularz zgłoszeniowy wraz z wymaganymi załącznikami  do WUP  w Białymstoku. Zwykle nabór trwa miesiąc lub do wyczerpania alokacji (KTO PIERWSZY TEN LEPSZY).  

Maksymalny poziom dofinansowania - 80% mogą otrzymać między innymi:

-  pracownicy w wieku 50 lat lub więcej;
-  pracownicy o niskich kwalifikacjach;
-  pracownicy z niepełnosprawnościami;
-  przedsiębiorstwa wysokiego wzrostu;
-  przedsiębiorca, który funkcjonuje w sektorach wpisujących się w inteligentne specjalizacje.

Pozostali przedsiębiorcy mogą uzyskać 50% dofinansowania. 

Nasza oferta szkoleń wpisana do Bazy Usług Rozwojowych link do oferty szkoleń

 

Program Polska Wschodnia - warto wiedzieć więcej!

Program Polska Wschodnia 2014-2020 (PO PW) to instrument wsparcia rozwoju społeczno-gospodarczego 5 województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego.

Jego środki to 2 mld euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Przeznaczone są tworzenie innowacyjnych produktów lub usług, powstanie i rozwój startupów, międzynarodową działalność małych i średnich przedsiębiorstw, jak też inwestycje w komunikację miejską, drogi i kolej.

Dowiedz się więcej o Programie z publikacji Polska Wschodnia na start! Do pobrania ze strony internetowej PARP – Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości link - tutaj

Wkrótce nabory Działanie 1.5. Wspieranie przedsiębiorczości i zatrudnienia w gminach

Od 29.05. 2017 do 30.06.2017 planowany jest nabór wniosków  do Działanie 1.5. - Wspieranie przedsiębiorczości i zatrudnienia w gminach, których rozwój uwarunkowany jest siecią  Natura 2000

Kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów w ramach konkursu:
Na dofinansowanie projektów w ramach niniejszego konkursu przeznacza się środki w wysokości nie większej niż̇ 20 000 000,00 PLN.
Rezerwa na odwołania wynosi 10% alokacji na konkurs, tj.: 2 000 000,00 PLN.

Rodzaje projektów:

Wsparcie działalności inwestycyjnej przedsiębiorstw.
Inwestycje realizowane mogą̨ być́ w gminach, w których rozwój uwarunkowany jest siecią̨ Natura 2000, rozumianych jako gminy inne niż miejskie (wiejskie bądź miejsko-wiejskie), których udział powierzchni obszarów Natura 2000 w powierzchni całkowitej jest wyższy od średniej dla EU27 (jest wyższy niż̇ 18,12% obszaru gminy). W województwie podlaskim takich gmin jest  48. 

Realizowane będą przedsięwzięcia przedsiębiorstw wpisujące się w lokalne strategie rozwoju (LSR) lub inne programy opracowane lokalnie, celem wyeliminowania wspierania projektów jednorazowych i odosobnionych. Projekty otrzymujące wsparcie w ramach działania powinny zapewniać zrównoważone korzyści społeczno-ekonomiczne i charakteryzować się tworzeniem trwałych miejsc pracy. Wszystkie projekty muszą być zrównoważone finansowo, obok elementów takich jak analiza ekonomiczna, analiza finansowa czy analiza ryzyka muszą wykazać zapotrzebowanie na dany projekt. W przypadku projektów realizowanych przez firmy z sektora turystycznego promowana będzie współpraca w zakresie rozwoju istniejących wspólnych produktów turystycznych.

Regionalna pomoc inwestycyjna może być udzielona jedynie na inwestycję początkową, która oznacza:

a) inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z:
- założeniem nowego zakładu,
- zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu,
- dywersyfikacją produkcji zakładu poprzez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub
- zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu;
b) nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez inwestora niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.
Inwestycją początkową nie jest inwestycja prowadząca jedynie do odtworzenia zdolności produkcyjnych.

Wartości projektów:

1. Minimalna wartość wydatków kwalifikowalnych – nie została określona.

2. Maksymalna wartość wydatków kwalifikowalnych – 1 000 000,00 PLN.

3. Maksymalna/minimalna wartość projektu nie została określona.

Poziom dofinansowania oraz wkład własny Beneficjenta:

1. Maksymalny poziom dofinansowania wydatków kwalifikowalnych: 
a) dla mikro i małych przedsiębiorstw – do 70% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem;
b) dla średnich przedsiębiorstw – do 60% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.
2. Maksymalny poziom dofinansowania wydatków objętych pomocą de minimis:
a) dla mikro i małych przedsiębiorstw – do 70% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem;
b) dla średnich przedsiębiorstw – do 60% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

3. Minimalny wymagany wkład własny Beneficjenta wynosi odpowiednio:

a) 30% – mikro i małe przedsiębiorstwa b) 40% – średnie przedsiębiorstwa.

Źródło oraz więcej informacji na stronie: 

https://rpo.wrotapodlasia.pl/pl/jak_skorzystac_z_programu/zobacz_ogloszenia_i_wyniki_na_1/dzialanie-15-1.html